Tuesday, August 17, 2010

Gulai Labu Ala Belasah




Resepi gulai labu yang sangat simple ni mungkin tak sama dengan resepi orang lain tapi kalau untuk nak lepaskan tekak sendiri aku rasa dah ok dah camni. Tapi yang kat gambar atas ni bukan la aku yang masak. Hehe.. Aku dera adik aku masak pastu aku supervise je. Aku suruh dia perah santan sendiri, pastu aku suruh dia masak sendiri. Memula dia mintak tolong aku perahkan santan tapi aku tanak. Aku bagi dia chance buat sendiri. Kalau tak belajar, bila nak pandainya kan...


Bahan2 untuk resepi gulai labu ni... (mcm biasa la takde sukatan sbb sumer masak main lempar je)

Labu
Santan kelapa
Serai
Bawang merah sikit
Garam secukup rasa

Cara2nya....

Buang kulit labu dan potong dadu
Basuh dan toskan
Amik serai, titikkan
Amik pulak bawang merah, hiris.
Perahkan kelapa dan amik santannya.
Kemudian, masukkan bawang merah, serai dan santan kelapa ke dalam kuali. (nak masukkan dalam periuk pun boleh jugak. ikut suka kita je)
Masakkan campuran bahan tu di atas api sederhana, sentiasa la kacau (gaul) untuk mengelakkan santan berketul.
Bila dah mendidih sikit, masukkan labu.
Kemudian bila labu dah agak empuk, masukkan garam secukup rasa.
Biarkan kuah agak pekat baru la diangkat dan boleh la dihidangkan.

Hurm... senang sangat kan resepi ni. Sempoi. Sesuai untuk orang yang tak tahan pedas. Hehehe... sebabnya masakan ni tak menggunakan cili sedikit pun. Masa dah masak tu adik aku ada cakap kat aku yang dia letak garam banyak tapi tak masin. Dia rasa pelik sikit. Hehehe... jawapan bagi soalan dia tu aku bagi yang mudah je. Aku cakap kat dia yang santan kelapa tu lemak, so kena la lebih garam tuk lawan rasa lemak tu. Ahaks. Sesuka aku je bagi teori kan.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...